hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کهگیلویه و بویراحمد| ورود فاضلاب بیمارستان یاسوج به رودخانه بشار

کهگیلویه و بویراحمد| ورود فاضلاب بیمارستان یاسوج به رودخانه بشار

فاضلاب‌های بیمارستانی و مراکز درمانی به علت آلودگی به مواد رادیواکتیو، انواع ویروس‌های بیمارستانی در گروه انواع خطرناک فاضلاب‌ها قرار دارند و تصفیه آن‌ها پیش از ورود محیط‌زیست به دلیل احتمال ایجاد بیماری برای انسان، جانوران و گیاهان ضروری و لازم است. امروز نه‌تنها کارشناسان بلکه عامه مردم نیز اذعان دارند که فاضلاب‌ها باید به یک شیوه بهداشتی دفع شوند و دیگر روش سنتی واردکردن فاضلاب به آب‌های جاری منسوخ و تهدیدکننده سلامت است. در این میان بیمارستان‌ها به دلیل ارتباط با سلامت مردم وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند، فاضلاب مراکز درمانی یکی از انواع آلوده فاضلاب‌هاست که تماس آن با مردم و حتی آبزیان و جانوران می‌تواند مخاطره آفرین باشد.

حال بد بشار را دریابید

 رودخانه خروشان بشار که آن را به نام مادر کارون می‌شناسند بعد از گذر از کنار روستا‌های کریک، دارشاهی، دروهان، گندی خوری، بطاری، ساران، سر تنگ توت نده، آبریز روستای کره، سمرون، ده شیخ، شهر پاتاوه، چناربرم، سرتنگ تمنک، شترخون و باگ و در ۵۰ کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شهر یاسوج، از کنار روستای گزدون عبور می‌کند.

بشار رودخانه‌ای است به طول ۱۲۰ کیلومتر همسایه ۳۰۰ روستا و آبادی است و نان‌وآب بر سر سفره مردمان کوهپایه‌های دنا می‌گذارد و ناجی آن‌ها در سال‌های بی‌آبی و خشکسالی بوده است.

امروز بعد از حدود ۲۳ سال فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) شهر یاسوج همچنان وارد رودخانه بشار می‌شود که در طی این چند سال هنوز مسئولان نتوانسته‌اند راهکاری برای دفن این مشکل بیندیشند.

بر اساس شواهد میدانی این فاضلاب از جنب پارک ساحلی شهر یاسوج به حوزه رودخانه وارد می‌شود و بلافاصله پس از ورود، هاله‌ای از آلودگی و کدری را در سطح آب ایجاد می‌کند.

از طرفی دیگر پارک ساحلی یاسوج یکی از نقاط بزرگ گردشگری شهر یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران محسوب می‌شود که هم شهروندان یاسوجی و هم گردشگران تفریح و مسافرت و اسکان خود را در آن جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

بر اساس همین شواهد حوزه پارک ساحلی و پارک‌های اطراف رودخانه بشار در این منطقه چاه‌های فراوانی قرار دارند که به دلیل ورود فاضلاب از بالادست به رودخانه احتمال نفوذ آب فاضلاب به این چاه‌ها وجود دارد. 

نجات رودخانه بشار دغدغه شهروندان یاسوجی

همچنین آبیاری چمن‌ها و فضای سبز پارک ساحلی از این چاه‌ها و آب رودخانه انجام می‌گیرد که همگی به فاضلاب بیمارستانی آلوده هستند که با این شرایط می‌توان از آلودگی فضای سبز پارک ساحلی شهر یاسوج به مواد بیمارستانی خبر دارد.

همه این موضوعات موید این است که آلودگی رودخانه بشار توسط فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) بسیار فراگیر و گسترده است و فراتر از یک آلودگی رودخانه‌ای است و به‌طور مستقیم نه‌تنها آبزیان و گیاهان بلکه انسان‌های بی‌گناهی را هدف قرار می‌دهد که برای لذت بردن از فضا‌های طبیعی به این مکان می‌آیند.

حالا نجات رودخانه بشار به دغدغه جدی شهروندان یاسوجی بدل شده و این مسئولیت دستگاه‌های متولی را بیشتر از پیش می‌کند.

یکی از شهروندان یاسوجی گفت: ما وقتی قدر رودخانه بشار را می‌دانیم که از آن تنها بستری خشک و بی‌آب ببینیم.

ابراهیم قلی پور افزود: رودخانه بشار محلی برای رزق و روزی است که اگر سلامت آن را حفظ نشود، سلامتی هیچ شهروندی حفظ نخواهد شد.

او با انتقاد از مسئولانی که کم‌کاری می‌کنند، اظهار داشت: مسئولان منتظرند تا حادثه‌ای به وجود آید بعد دنبال درمان آن هستند.

اتصال به شبکه فاضلاب یاسوج تنها راه‌حل نجات بشار

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانشگاه علوم پزشکی خود متولی سلامت در استان است که باید در زمینه ورود فاضلاب بیمارستان امام سجاد به رودخانه بشار بیشترین دغدغه را داشته باشد.

رسول فرهادی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به دلیل یک سری مشکلات فنی هنوز موفق به اتصال فاضلاب بیمارستان امام سجاد به شبکه فاضلاب شهر یاسوج نشده است که این امر باید در کارگروه سلامت استان مطرح و هرچه سریع‌تر اقدام شود.

فرهادی بیان کرد: در سال ۹۳ و ۹۴ مصوب شد که سازمان برنامه‌وبودجه اعتباری برای رفع این معضل به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص دهد و از اینکه این اعتبار تخصیص داده‌شده یا نه اطلاعی نداریم.

او اظهار کرد: تنها راه رفع این مشکل این است که همراه با ساخت پل چهارم بشار فاضلاب بیمارستان امام سجاد یاسوج به فاضلاب منطقه ترمینال و راهنمایی این شهر متصل شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار مثبتی که مسئولان بیمارستان انجام می‌دهند تصفیه پیش فاضلابی است که این تنها کافی نیست و باید حتما به شبکه فاضلاب یاسوج وصل شود.

فرهادی افزود: از طرفی بیمارستان امام سجاد با تهیه دستگاه‌های مخصوص دفن و بازیافت زباله اقدام به امحاء زباله‌های بیمارستانی می‌کنند که جای تشکر دارد.

او از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خواست تا هرچه زود‌تر با تأمین اعتبار و پیگیری‌های مداوم جلوی ورود فاضلاب بیمارستان به رودخانه بشار را بگیرند.

ورود پسماندهای عفونی ممنوع

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به اینکه پسماند‌ها به دو نوع عادی و عفونی دسته‌بندی می‌شوند افزود: به‌عنوان نمونه فاضلاب‌های بیمارستانی و مراکز درمانی به علت آلودگی به مواد رادیواکتیو و مواد شیمیایی و انواع ویروس‌های بیمارستانی در گروه انواع پسماند عفونی قرار دارند و فرایند تصفیه و عادی‌سازی آن‌ها پیش از ورود محیط‌زیست به دلیل احتمال ایجاد بیماری برای انسان، جانوران و گیاهان ضروری و الزام‌آور است.

محسن جعفری نژاد با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه نظارتی بر مدیریت پسماند بیمارستان‌های و مراکز درمانی دارد افزود: ورود پسماند‌های عفونی به منابع آبی، همچنین آتش زدن زباله‌ها به دلیل تولید گاز‌های سمی که بسیار مضر و سرطان‌زاست، ممنوع و غیرقانونی است و ما مخالف آن هستیم.

او گفت: باوجود تذکر‌های پی‌درپی به این واحد درمانی و حتی تائید قوه قضاییه هنوز هیچ اقدام مثبتی برای نجات رودخانه بشار و جلوگیری از ورود فاضلاب بیمارستان به این رودخانه انجام نگرفته است.

جعفری نژاد با اشاره به تصفیه پیش فاضلاب در بیمارستان امام سجاد افزود: این اقدام تنها کافی نیست و باید حتما به خط فاضلاب شهر یاسوج متصل شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد